بررسی علت کمردرد و اهمیت درمان آن

بررسی کمردرد و تمام دلایل آن

علت کمردرد در افراد مختلف متفاوت است و برای هر نوع کمر دردی، راه و روش های درمانی خاص از سوی پزشکان تجویز خواهد شد. برای آنکه با انواع کمر درد و علل بروز این عارضه، اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ پیشنهاد می کنیم  حتماً این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

یکی از بیماری هایی که اغلب افراد در طول زندگی خود با آن دست وپنجه نرم می کنند، بیماری کمر درد می باشد. برخی افراد در مدت زمان کوتاهی با کمر درد مواجه شده و پس از درمان های ساده، بیماری آنها بهبود می یابد. از سوی دیگر، افرادی نیز هستند که در طولانی مدت بنا به دلایل مختلف با بیماری کمر درد مواجه می شوند؛ که بر اساس تشخیص و تجویز پزشک متخصص، مراحل درمانی طولانی تر و متفاوتی خواهند داشت.

بررسی علت کمردرد و اهمیت درمان آن
بررسی علت کمردرد و اهمیت درمان آن

 

ناحیه کمر در انسان ها، دارای ساختار و ساختمان بسیار پیچیده و حساسی است. ساختار داخلی کمر متشکل از ماهیچه ها، دیسک ها، تاندون ها و استخوان ها می باشد. به طور کلی، کمر انسان دارای ۵ مهره می باشد که بین مهره ها، ساختمان غضروفی با نام دیسک کمر قرار گرفته است. دلیل اینکه بدن انسان به راحتی به سمت جلو یا عقب و چپ و راست حرکت می کند؛ وجود همین مهره های اصلی است.

در برخی مواقع علت کمردرد ممکن است به خاطر؛ نوع فعالیت بدنی، سبک زندگی، شیوۀ نشستن و برخاستن، آسیب های فیزیکی ناشی از تصادفات، حمل وسایل سنگین و . . . بروز کند. راه های درمان و بهبود وضعیت کمر درد متفاوت است؛ برخی پزشکان به دلیل تشدید بیماری، روش جراحی را برای بهبود و کاهش درد کمر توصیه می کنند. در این میان بعضی از پزشکان متخصص، روش های درمانی بدون جراحی مانند؛ مصرف دارو، نرمش های روزانه، رژیم غذایی، مراجعه به مراکز فیزیوتراپی را به بیماران تجویز خواهند کرد.

بهتر است بدانید، علل بیماری کمر درد تنها به موارد ذکر شده ختم نخواهد شد. در ادامه برخی از علل بروز کمر درد که به خاطر ضعف در نقاط مختلف بدن ایجاد می شوند را بیان خواهیم کرد.

علت کمردرد | کلینیک فیزیوتراپی انرژی
علت کمردرد | کلینیک فیزیوتراپی انرژی

معرفی برخی از مهمترین عوامل بروز کمر درد

علت کمردرد، ممکن است به عوامل بیرونی بستگی داشته باشید که برخی از آنها را در بخش قبل عنوان نمودیم. اما علل و عوامل مختلف دیگری نیز در بروز کمر درد موثر می باشند. از جمله این موارد می توان به مواردی از قبیل دیسک کمر، سیاتیک، گودی کمر، تنگی کانال نخاعی، لغزش و جابجایی مهره ها؛ عفونت در ستون فقرات، روماتیسم و آرتروز، رگ به رگ شدن های مکرر به خصوص در بانوان باردار اشاره کرد.

آنچه که بسیار مهم و ضروری است توجه به عوامل بروز کمر درد و جلوگیری از تشدید این بیماری می باشد. در صورت عدم توجه به دردهای کوتاه مدت و مقطعی، به مرور زمان شاهد افزایش و تشدید بیماری و همچنین حاد شدن وضعیت فیزیکی خواهید شد.

معرفی برخی از مهمترین عوامل بروز کمر درد | کلینیک فیزیوتراپی انرژی
معرفی برخی از مهمترین عوامل بروز کمر درد | کلینیک فیزیوتراپی انرژی

 

تشریح نشانه ها و علت کمردرد

در این بخش، قصد داریم تا به تشریح و بررسی علل بروز کمر درد بپردازیم. با مطالعه این بخش، احتمالاً شناخت بهتر و بیشتری نسبت به بیماری کمر درد خود خواهید داشت.

آرتروز

استئوآرتریت یکی از انواع آرتروز است که باعث ایجاد درد در کمر خواهد شد. آرتروز ممکن است در مفاصل کمر و باسن یا سایر نواحی بیشتر مشاهده شود. بروز این بیماری پیش رونده مفصلی، با افزایش سن ارتباط دارد. در واقع، آرتروز باعث از بین رفتن غضروف مفاصل نخاعی و سایر مفصل های بدن خواهد شد. مفاصلی که در استحکام و محافظت از بدن بسیار مهم و تاثیرگذار می باشند. در صورتی که این بیماری به زانو و ستون فقرات تاثیر بگذارد، شاهد تشدید بیماری خواهیم شد. اگر ستون فقرات با بیماری آرتروز درگیر شود؛ احتمال کشیدگی تاندون ها و عضلات افزایش یافته و در نتیجه، منجر به دردهای کمر و گردنی خواهد شد.

تنگی کانال نخاعی

یکی از بیماری های شایع و علت کمردرد، فشرده شدن کانال نخاعی است. در واقع، تمام ریشه های نخاعی و اعصابی که در داخل کانال قرار دارند، دچار فشردگی می شوند؛ این مشکل باعث بروز گرفتگی، ضعف، درد و بی حسی در ناحیه کمر خواهد شد. ممکن است این درد در پاها، پایین کمر، بازوها یا شانه ها نیز احساس شود. بهتر است بدانید، تنگی کانال نخاعی به تدریج شروع شده و به مرور زمان بدتر می شود. دردها پاها به مرور شدیدتر شده و پیاده روی برای افراد سخت تر خواهد شد.

تشریح نشانه ها و علت کمردرد  | انرژی فیزیو
تشریح نشانه ها و علت کمردرد | انرژی فیزیو

 

سیاتیک

یکی از بلندترین عصب های بدن، عصب سیاتیک است؛ که از ریشه های اعصاب در قسمت نخاع ستون فقرات کمر شروع شده و از باسن عبور کرده؛ و بدین شکل، اعصاب را به اندام های تحتانی می فرستد.

با تحریک اعصاب سیاتیک، درد سیاتیک در پایین کمر بروز خواهد کرد. این درد معمولاً از قسمت پایین کمر تا پشت ران بیشتر احساس می شود و ممکن است زانو را نیز درگیر کند.

پوکی استخوان

بیماری پوکی استخوان به دلیل ضعیف و نازک شدن استخوان بروز می کند. در واقع، شیوع این بیماری در اثر از بین رفتن کلسیم استخوان ها می باشد؛ که یکی از انواع اختلالات استخوانی به شمار می آید. شکننده بودن استخوان ها به خصوص استخوان های ستون فقرات، به ویژه در افراد مسن، نمایانگر بیماری پوکی استخوان در بدن است. بلند کردن وسایل سنگین، انجام حرکات غیر اصولی و سقوط از ارتفاع؛ منجر به ایجاد شکستگی و نهایتا ایجاد درد در دیسک ها و کمر خواهد شد.

روماتیسم ستون فقرات علت کمردرد

این نوع روماتیسم نیز یکی از انواع آرتروز است و باعث ایجاد خشکی و تورم در مفصل ستون فقرات خواهد شد. شایع ترین علامت این بیماری، احساس خشکی و درد در قسمت کمر و باسن به ویژه در هنگام صبح است.

انحراف یا کج شدگی غیر طبیعی ستون فقرات

به این عارضه، اسکولیوز نیز گفته می شود که در اغلب نوجوانان و کودکان نیز با آن درگیر می باشند. انحراف جانبی و غیر طبیعی ستون فقرات، باعث بروز این بیماری می شود. به جای آنکه ستون فقرات یک خط صاف و مستقیم در وسط کمر باشد؛ ستون فقرات دارای انحراف غیر طبیعی مانند حروف S یا C خواهد شد. به همین علت کمردرد، در افراد شایع می شود و کج شدگی ستون فقرات در ایجاد فشار و تنش؛ بر دیسک های ستون فقرات، ماهیچه ها، اعصاب و رباط ها بیشتر می شود.

مرکز فیزیوتراپی ورزشی انرژی، بهترین و مدرن ترین مرکز تخصصی فیزیوتراپی

پس از تشخیص علت کمردرد از سوی پزشک متخصص و تجویز پزشک به انجام عمل های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی.

بهتر است در اولین فرصت به مرکز فیزیوتراپی انرژی واقع در پاسداران تهران مراجعه کنید. در این مرکز، تمام خدمات درمانی و توانبخشی از سوی متخصصین همراه با تکنیک های مدرن انجام خواهد شد.

 

مرکز فیزیوتراپی ورزشی انرژی، بهترین و مدرن ترین مرکز تخصصی فیزیوتراپی
مرکز فیزیوتراپی ورزشی انرژی، بهترین و مدرن ترین مرکز تخصصی فیزیوتراپی
دسته بندی : دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.