معرفی انواع آسیب های ورزشی رشته های مختلف و علل بروز آنها

آسیب های ورزشی رشته های مختلف

مفهوم اصطلاح آسیب های ورزشی رشته های مختلف چیست؟

در این نوشتار در خصوص مفهوم آسیب های ورزشی رشته های مختلف و انواع آن، مطالب مهمی بیان خواهیم کرد؛ که مسلما برای آن دسته از افرادی که فعالیت مستمر یا مقطعی در ورزش های مختلف دارند، اطلاعات بسیار مهم و کاربردی خواهد بود. از همین رو، پیشنهاد می کنیم برای کسب آگاهی بیشتر و آشنایی با انواع آسیب های ورزشی با ما همراه باشید.

آسیب های ورزشی یا صدمات ورزشی، به آسیب هایی گفته می شود که اغلب در طول تمرین ورزشی روی می دهند. در صورتی که بر خلاف عادت خود، اقدام به انجام تمرین یا حرکت ورزشی خاصی کنید؛ و در این حین، باعث کشیدگی عضلات و ماهیچه های خود شوید، دچار درد عضلات یا آسیب های ورزشی خواهید شد. اگر به طور منظم و اصولی فعالیت بدنی و حرکتی نداشته باشید؛ و همچنین بدن خود را پیش از شروع تمرینات ورزشی به درستی گرم نکنید، مسلماً با صدمات ورزشی شدیدتری مواجه خواهید شد. یکی دیگر از دلایل بروز آسیب های حین ورزش، نبود امکانات و تجهیزات کافی حین انجام تمرین ورزشی است.

مفهوم اصطلاح آسیب های ورزشی رشته های مختلف چیست؟ |فیزیوتراپی انرژی
مفهوم اصطلاح آسیب های ورزشی رشته های مختلف چیست؟

 

برای پیشگیری و مقابله با آسیب های ورزشی رشته های مختلف، بهتر است نسبت به درمان و روش های پیشگیری از بروز چنین صدماتی بیشتر آشنا شوید. به خصوص اگر قصد دارید، در یک زمینه ورزشی به طور ویژه، فعالیت کنید.

معرفی انواع آسیب های ورزشی رشته های مختلف

با توجه به نوع فعالیت ورزشی، آسیب های ورزشی در رشته های مختلف نیز متفاوت است. به عنوان مثال، افرادی که در ورزش های گروهی مانند فوتبال، والیبال و . . . فعالیت می کنند؛ به دلیل برخورد با سایر بازیکنان، دچار صدمات ورزشی خواهند شد.

در این بخش از مقاله به معرفی انواع آسیب های ورزشی در رشته های خواهیم پرداخت.

 

کشیدگی عضلات

یکی از آسیب های ورزشی رشته های مختلف که رایج ترین نوع آسیب ورزشی نیز می باشد؛ کشیدگی عضلات یا تاندون ها است. البته در برخی مواقع، این کشیدگی باعث پیچ خوردگی عضلات نیز خواهد شد. این آسیب نتیجه، خستگی عضله و رباط ها می باشد که به دلیل نوع تمرین نادرست، عضله دچار کشیدگی خواهد شد.

شایع ترین نوع کشیدگی عضلات شامل:

کشیدگی ماهیچۀ هَمسترینگ یا مجموع سه عضلۀ پشت استخوان ران و همچنین، کشیدگی عضلات کشاله ران و چهار سر ران می باشند.

با بروز این آسیب دیدگی، درد بیشتری در بدن و این نقاط احساس شده و حرکت عضلات نیز محدود خواهد شد.  از دیگر نشانه های کشیدگی عضلات می توان به کبودی، تورم، سفتی، ضعف و درد شدید، اسپاسم عضلانی و . . . اشاره کرد. در برخی مواقع با استراحت کردن، این آسیب رفع می شود. برای آنکه حین ورزش دچار این آسیب ورزشی نشوید! بهتر است پیش از تمرین، بدن خود را به خوبی گرم کرده و حرکات کششی را انجام دهید.

معرفی انواع آسیب های ورزشی رشته های مختلف
معرفی انواع آسیب های ورزشی رشته های مختلف

پیچ خوردگی

رباط ها یا تاندون های بدن، در واقع بافت های اصلی و مهمی هستند که استخوان ها را به یکدیگر متصل می کنند. چنانچه، حین انجام تمرین ورزشی، حرکت اشتباهی انجام دهید، این رباط ها در هم پیچیده خواهند شد. در نتیجه، با آسیب پارگی یا پیچ خوردگی مواجه خواهید شد. شایع ترین نوع پیچ خوردگی، مربوط به مچ پا و زانو می باشد؛ البته آرنج و مچ دست نیز از دیگر نقاطی هستند که حین تمرین ورزشی نادرست، آسیب خواهند دید.

درد و طول درمان پیچ خوردگی بیشتر از کشیدگی عضلات می باشد. در بسیاری از مواقع، لازم است ناحیه پیچ خورده را ثابت و بی حرکت نگه دارید تا به مرور زمان، ناحیۀ آسیب دیده بهبود یابد. بهترین راهکار برای پیشگیری از وقوع چنین آسیب ورزشی، انجام حرکات کششی و گرم نمودن بدن پیش از تمرین ورزشی اصلی می باشد.

گرفتگی سیاتیک

درد سیاتیک به دلیل اِعمال فشار زیاد به عصب ها ایجاد می شود که تا قسمت پایینی پاها و پشت ران و حتی پنجه های پا کشیده خواهد شد. علائم این درد همراه با سوزن سوزن شدن یا بی حسی در قسمت های پایینی پا می باشد.

یکی از آسیب های ورزشی در رشته های مختلف مانند دوچرخه سواری، بدمینتون و . . . گرفتگی سیاتیک است. به این دلیل که وضعیت بدن آن ها در حالت افقی بوده یا با چرخش های ناگهانی بدن، باعث بروز این آسیب می شوند. گاهی اوقات این درد و آسیب به دلیل بیرون زدگی یکی از دیسک ها یا پیچیدگی یکی از عصب ها، بروز خواهد کرد. دراز کشیدن بر روی شکم و انجام حرکات کششی به صورت اصولی، مانع از تشدید درد این گرفتگی خواهد شد.

 

آسیب های ورزشی در رشته های مختلف مانند دوچرخه سواری
آسیب های ورزشی در رشته های مختلف مانند دوچرخه سواری

 

شین اِسپلینت ساق پا یا آسیب دیدگی ساق پا

این آسیب ورزشی، اغلب در آن دسته از ورزشکارانی که به صورت مستمر ورزش می کنند، بیشتر دیده می شود. شین اسپلینت باعث بروز درد در عضله های نزدیک به استخوان های ساق پا خواهد شد. در واقع، باعث التهاب ماهیچه های ساق پا شده؛ و هنگام دویدن، توقف یا شروع ورزش، به خاطر وجود فشارهای طولانی مدت روی ماهیچه ساق پا، بروز خواهد کرد. به خصوص افرادی که عادت همیشگی به ورزش کردن ندارند یا تمرین های شدید و سریع ورزشی انجام می دهند، بیشتر دیده شده است. برای آنکه از بروز این عارضه پیشگیری کنید؛ بهتر است عضلات ساق پا را تقویت کرده و از کفش های ورزشی استاندارد حین ورزش استفاده کنید.

آسیب دیدگی رباط صلیبی یکی از شایع ترین آسیب های ورزشی در رشته های مختلف

یکی از مهمترین رباط های که وضعیت زانو را ثابت می کند؛ رباط صلیبی (ACL) می باشد. چرخش ناگهانی و همچنین کاهش سرعت و تغییر مسیر از جمله دلایل مهم بروز این صدمه ورزشی می باشند.

ACL یا آسیب دیدگی رباط صلیبی از آسیب های ورزشی در رشته های مختلف مانند فوتبال، بسکتبال و تنیس می باشد. در صورت بروز این آسیب، رباط ها و تاندون های داخلی زانو، پاره شده و وضعیت آسیب دیدگی بسیار وخیم خواهد شد. در برخی مواقع، این عارضه توسط تیم پزشکی مورد بررسی و جراحی قرار می گیرد و طول درمان آن نیز بیشتر از سایر آسیب های ورزشی است.

آسیب های ورزشی در رشته های مختلف
آسیب های ورزشی در رشته های مختلف

 

شکستگی

در برخی از رشته های ورزشی، برخورد و ضربه به نقاط مختلف بدن، بیشتر است. به همین دلیل، بروز آسیب شکستگی در دست، پا، سر و سایر نقاط بدن بیشتر اتفاق می افتد. برای بهبود سریع این عارضه باید هفته ها یا شاید ماه ها تحت درمان پزشکان متخصص باشید. ضمن آنکه، ناحیه شکسته شده را باید ثابت و بی حرکت نگه دارید. بهتر است برای پیشگیری از وقوع چنین آسیب ورزشی، عضلات خود را تقویت کرده و میزان انعطاف آنها را نیز افزایش دهید. ضمن آنکه از انجام ورزش و نرمش های پیش از شروع بازی، هرگز غافل نشوید!

 

 

فیزیوتراپی انرژی، مرکز تخصصی جهت ارائه خدمات درمانی و توانبخشی مدرن

اگر به هر دلیلی با آسیب های ورزشی رشته های مختلف ورزشی مواجه شدید، حتماً پس از مراجعه به پزشک و بررسی علل بروز آسیب دیدگی؛ به مرکز تخصصی فیزیوتراپی انرژی واقع در پاسداران تهران مراجعه کنید. در این مرکز خدمات درمانی طبق آخرین متدهای درمانی توسط کارشناسان و متخصصین کاربلد ارائه خواهد شد.

 

دسته بندی : دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.