دردهای ناحیه شانه

دردهای ناحیه شانه :

شانه شما از چندین مفصل،عضله و تاندون تشکیل شده که با همکاری هم متحرک ترین و منحصر به فرد ترین مفصل بدن را می سازند. مطالبی که در این برشور نوشته شده از تازه ترین مقالات کلینیکی در مورد مفصل شانه استخراج شده تا به شما کمک کند با آسیب و بهترین گزینه های درمانی خود بهتر آشنا شوید. اگر اطلاعات بیشتری در مورد مطالبی که در این برشور می خوانید نیاز دارید لطفا با متخصصان ما تماس بگیرید.

آسیب تاندون های شانه شایع ترین علت درد این مفصل می باشد. چهار تاندون این مفصل را در برگرفته و کپسول چرخاننده شانه را می سازند. این تاندون ها باعث ثبات این مفصل شده و حرکات چرخشی را نیز انجام می دهند. با اینکه معمولا بیشترین آسیب در تاندون عضله فوق خاری (supraspinatus) ایجاد می شود ولی بقیه تاندون ها نیز ممکن است دچار آسیب و یا پارگی شوند. فشار زیاد و طولانی مدت (حمل بار طولانی مدت، کار های منزل، حرکات رفت و برگشتی در نجاری، نقاشی، ورزش) به این مفصل بیشترین دلیل پارگی و آسیب تاندون های کپسول چرخاننده شانه است.

علائم:

درد معمولا در مفصل شانه و روی کنار خارجی بازو احساس شده که می تواند به سمت آرنج از یک طرف و گردن از طرف دیگر تیر بکشد. این درد معمولا به مرور به وجود آمده و معمولا در هنگام خواب و یا انجام دادن کار های بالای سر تشدید می یابد. حرکت مفصل شانه نیز ممکن است در آسیب این تاندون ها دچار اختلال شده و فرد توانایی بالا آوردن شانه و بردن دست به پشت بدن را نداشته باشد. آسیب تاندون ها ممکن است به صورت فرسودگی (Tendinopathy) بافت کلاشنی تاندون باشد و یا به صورت پارگی های کوچک و یا کامل یک یا چند تاندون کپسول چرخاننده باشد. ضربه و یا نیروی ناگهانی مانند زمین خوردن و یا بلند کردن بار سنگین نیز می تواند باعث پارگی های این تاندون ها شود.

درمان:

آموزش، فیزیوتراپی و ورزش درمانی اولین خطوط درمانی درد های شانه در دنیا می باشند. می دانیم که استراحت طولانی این درد را بهبود نبخشیده و بدلیل تضعیف عضلات باعث افزایش آسیب و درد این مفصل می شود. بنابراین نقش مهم فیزیوتراپیست آموزش فعالیت کارامد جهت افزایش تدریجی قدرت تاندون های آسیب دیده، جلوگیری از از کار افتادگی، انجام کارهای روزمره و جلوگیری از اعمال فشار بیش از حد به تاندون های آسیب دیده است.

برنامه فیزیوتراپی معمولا با هدف بازگرداندن دامنه حرکتی، افزایش قدرت عضلات و ترمیم تاندون های آسیب دیده تدوین می شود. از درمان های مختلفی مانند حرکات خاص ورزشی، ماساژ های طبی، جریان های الکتریکی، امواج اولتراساند و لیزر و … در درمان شما استفاده می شود. انجام تمرینات تحت نظر متخصصین ورزش درمانی نیز سبب تسریع روند تقویت و ترمیم عضلات آسیب دیده شما خواهد شد. این افراد ورزش های ساده ای جهت انجام در منزل و محل کار به شما آموزش می دهند که تاثیر بخشی درمان ما را دو چندان می نماین.

توصیه ها:

فیزیوتراپیست های این مرکز آموزش دیده اند تا با تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و با آموزش نحوه کاهش موقتی زمان و فشار فعالیت های آسیب زا شما را در مسیر درست بهبود قرار دهند. لطفا به توصیه های ایشان دقت فرمایید و ایشان را از نحوه تغییر برنامه زندگی روزمره خود آگاه فرمایید.

هنگام خواب هنگامی که به پهلوی سمت سالم می خوابید یک بالش زیر دست آسیب دیده قرار دهید تا شانه شما در وضعیت ایمن و بدون فشار قرار گیرد و با درد کمتری بخوابید.

دارو های تجویز شده توسط پزشک را بطور منظم استفاده نمایید و در روز های مقرر و به صورت منظم جهت انجام فیزیوتراپی مراجعه نموده تا درمان شما تاثیر پذیر باشد.

ورزش درمانی مهم ترین تکنیک درمانی این مرکز می باشد. بنابراین لطفا انجام تمرینات هرچند ساده را بسیار جدی بگیرید و متخصصان ما را از روند انجام تمرینات و تاثیر آنها آگاه نمایید