درد زانو

مفصل زانو از لحاظ آناتومیک دارای ساختاری بسیار پیچیده بوده و بدلیل دارا بودن بافت ها و اعضای بسیارش بدلایل متعددی ممکن است دردناک شود. جالب است بدانید زانو درد به ندرت بدلیل ضربه و یا آسیب مستقیم ورزشی بوجود می آید و اغلب آسیب های زانو مربوط به اختلالات بیومکانیکی در زنجیره حرکتی اندام تحتانی مانند اختلالات لگن و مفصل ران در بالا و مچ پا در پایین می باشد که فشارهای غیر مستقیمی را به روی زانو وارد می آورد. پس درمان صحیح زانو درد نیز باید به صورت چند بعدی و کل نگر با ارزیابی و معاینه تمامی مفاصل اندام تحتانی صورت گیرد

علائم و نشانه ها

بدلیل تنوع آسیب های زانو افراد مبتلا به زانو درد دارای علائم مختلفی از نظر محل، شدت و نوع درد می باشند. افراد مبتلا به آرتروز مفصلی معمولا دارای خشکی صبحگاهی بوده و پس از انجام مقداری حرکت و یا پس از برداشتن چندین قدم در هنگام صبح احساس بهتری دارند. بیمارانی که دچار آسیب دیدگی تاندون های جلوی زانو، فرسودگی پد چربی زیر کشکک و یا ساییدگی، التهاب و نرمی غضروف مفصلی زیر کشکک می شوند هنگام بالا و یا پایین رفتن از پله درد داشته و یا در نشستن های طولانی مدت در ماشین و یا هواپیما در جلوی زانو احساس درد می نمایند

افراد دارای آسیب رباط صلیبی معمولا پس از گذشت مدتی از زمان آسیب دیگر هیچ دردی در زانو حس نمی کنند ولی ممکن است مبتلا به علائمی مانند خالی کردن و یا عدم ثبات این مفصل هنگام تغییر جهت در ورزش شوند. برخی دردهای خارج زانو نیز در هنگام دوچرخه سواری و یا دویدن بیشتر می شوند. پس جهت یافتن نوع آسیب زانو اخذ تاریخچه دقیق درد از بیمار بسیار ضروری است

اقدامات تشخیصی

پزشکان و یا فیزیوتراپیست های متبحر معمولا با کسب تاریخچه و شرح حال بیمار و انجام معاینات بالینی خاص می توانند مشکل زانوی شما را تشخیص دهند ولی در موارد نادر مانند وجود برخی تمور ها، لخته خون در عروق، شکستگی ها و آسیب های عمیق غضروفی انجام رادیولوژی ساده، سی تی اسکن، ام آر آی و یا سونوگرافی به بیمار توصیه می شود

انواع آسیب های زانو که در این مرکز قابل درمان می باشند

•     آرتروز مفصل زانو
  •     سندرم پتلو فمورال
  •     آسیب فت پد (پد چربی زیر کشکک)
  •     درد تاندون های پتلا، عضله چهار سر، پاپلیتئوس و همسترینگ
  •     جامپرز نی (jumper’s knee) و درد جلوی زانو در والیبالیست ها