درد گردن و پشت

درد گردن و پشت :

دردهای مزمن نواحی گردن، کتف ها و پشت یکی از شایع ترین دلیل ماجعه بیماران به مرکز فیزیوتراپی انرژی میباشند . تحقیقات در کشور آمریکا نشان می دهند که در یک بازه زمانی پانزده ساله ۴۴ میلیون بیمار دچار درد با منشا عضلانی شده اند! ۱۵ درصد مراجعین مرکز انژی مبتلا به درد در ناحیه گردن و پشت بوده که از درد سوزش و سنگینی در این نواحی شکایت داشته اند.

نحوه نشستن در مدرسه، پشت میز کار، ماشین، استفاده از تلفن همراه، تبلت و کامپوتر و زندگی بدون فعالیت باعث فشار بیش از حد بر عضلات ناحیه پشتی و به وجود امدن گره های عضلانی در نواحی تحت فشار میشود . گره های عضلانی (نقاط ماشه ای) به رشته های طناب مانند سفت و دردناکی گفته می شود که در اثر چسبندگی فیبر های عمقی عضلات بوجود می آیند. فشار، انقباض و چسبندگی بافتی حاصل از نقاط ماشه ای باعث تحریک پایانه های عصبی ناحیه شده و علائم درد، بی حسی و گزگز را ایجاد می نماید. در چندین تحقیق کلینیکی بیمارانی که با تشخیص مشکل دیسک هفتم گردنی مورد بررسی قرار گرفتند دارای نقاط ماشه ای متعدد در ناحیه دارای درد بودند. با آزادسازی این نقاط می توان وضعیت بیماران را به طور چشم گیری بهبود بخشید.

علائم و نشانه ها :

حالت سنگین ،خشکی، سوزش و درد مخصوصا در وضعیت هایی مانند نشستن و حالاتی که سربه سمت پایین نگاه میکند (مانند مطالعه –خیاطی –کار با کامپوتر و ظرف شستن و….) که در ناحیه کتف و گردن ایجاد میشود نشانگر وجود گره های عضلانی در نواحی مختلف پشت و گردن است .

این درد گاه به صورت نقطه ای سوزناک حس شده و گاه به صورت انتشاری در بازو، فک، سر و چشم خود را نشان میدهد .پس از معاینه بسیاری از بیمارانی که با تشخیص سردرد های میگرنی و یا گوش درد و مشکل فک مراجعه مینمایند در میابیم که علت اصلی درد در ناحیه پشت کتف و یا گردن است !

این دردها در حالت عصبی و پر استرس، سرما، خستگی و کار زیاد تشدید می یابند !

چگونه میتوانیم به شما کمک کنیم ؟

تا کنون به تعداد بسیاری از افراد مبتلا به دردهای گردن و پشت کمک کرده ایم که به مشکل خود غلبه کنند. به خوبی می دانیم که بهترین راه از بین بردن هرگونه درد ارتوپدیک انجام معاینه جامع و کسب تاریخچه کامل از فرد مبتلا به اسیب است. ما باید بدانیم که ایا درد فعلی شما آسیب مزمنی است که به مرور زمان بدلیل فشارهای متعدد بوجود آمده؟ و یا آسیب ناگهانی حاد و فشار شدید لحظه ای به بافت باعث بوجود آمدن مشکل فعلی شما شده است.

برداشتن فشار از روی ستون فقرات :

آزادسازی اولیه گره های عضلانی با استفاده چندین تکنیک دستی (ART, MET, Myofascial release) صورت گرفته و در صورت نیاز دامنه حرکتی مهره ها با تکنیک های موثر موبیلیزیشن افزایش می یابد (Mulligan, Maitland, Cyriax). از دستگاه های مدرن فیزیوتراپی نیز جهت افزایش گردش خون، افزایش روند ترمیم بافت و ارتقا عملکرد الکتریکی سلول های بافت آسیب دیده استفاده می شود.

متد تمرین درمانی منحصر به فرد که توسط متخصصان این مرکز طراحی شده است از تلفیق چندین روش دانش بنیان ورزشی جهت افزایش دامنه حرکتی مفاصل مهره ها ، اندام های تحتانی کاهش فشار بروی لگن و کتف و برداشتن فشار از اعصاب ناحیه گردن و کمر استفاده میشود .

این تمرین ها به صورت معجزه اسایی فشار را از بافت های اسیب دیده برداشته، قدرت عضلات اطراف کتف و گردن را افزایش می دهند، ریتم حرکتی کتف را بهبود می بخشند، کنترل راستای ستون فقرات را تنظیم می کنند و از بروز مجدد درد در این ناحیه جلوگیری می نمایند.

ورزش بهترین داروست! در تمامی کلینیک های معتبر و پیشرفته دنیا، ورزش درمانی و توتنبخشی فعال پر کاربرد ترین و موثر ترین راه درمان درد های ناحیه ستون فقرات پشت و گردن می باشد.