علت و علائم تنگی کانال نخاعی چیست؟

در این نوشتار در مورد علائم تنگی کانال نخاعی و همچنین علت بروز تنگی کانال نخاعی به طور اختصاصی، مطالبی را بیان خواهیم کرد. این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های ستون فقرات می باشد که باعث بروز مشکلات جدی در افراد خواهد شد.

همانطور که می دانید، ستون فقرات انسان ها دارای ۲۶ قطعه استخوان می باشد. از سوی دیگر، ستون فقرات می تواند از طناب نخاعی نیز حمایت کند. با قرارگیری استخوان ها بر روی یکدیگر و حمایت از طناب نخاعی؛ شرایط برای ایستادن، راه رفتن، حرکت کردن و سایر رفتارهای فیزیکی برای انسان ها آسان و راحت خواهد شد. ریشه های عصبی نخاعی از داخل کانال استخوانی عبور کرده و به بخش های مختلف بدن گسترش پیدا می کنند. بنابراین، در صورتی که این اعصاب و طناب نخاعی تحت فشار باشد؛ رفتارهای حسی و حرکتی عصب های نخاعی تغییر کرده و دچار اختلال خواهند شد. مهمترین علت فشار بر اعصاب نخاعی، فشار دیسک بین مهره ها است. البته در صورتی که کلسیم اضافی در داخل کانال نخاعی رسوب کند؛ با این عارضه نیز درگیر خواهید شد.

علت و علائم تنگی کانال نخاعی چیست؟

در صورت بروز عارضه تنگی کانال نخاعی، فرد با دردهای رایج در گردن، دنده ها، کمر، دست و پاها مواجه خواهد شد. ضمن آنکه، علائم تنگی کانال نخاعی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد این عارضه را همراه با درد، سوزش، خارش، ضعف ماهیچه ها و بی حسی تجربه خواهند کرد. تنگی کانال بیشتر در بخش هایی از بدن که نیاز به خم شدن دارند؛ مانند گردن و کمر بیشتر شایع است.

برای آنکه با علائم و علل بروز تنگی کانال نخاعی بیشتر آشنا شوید؛ لازم است بخش های بعدی مقاله را با دقت مطالعه کنید.

آشنایی با علائم تنگی کانال نخاعی

علائم تنگی کانال نخاعی در هر فرد متفاوت است. برخی افراد پس از بررسی تصاویر MRI یا CT، متوجه بروز این مشکل خواهند شد. علائم این بیماری در بعضی از افراد نیز به طور تدریجی با از دست دادن قدرت تحرک نمایان خواهد شد. بنابراین، علائم و نشانه های این بیماری با توجه به موقعیت اعصاب و شدت تنگی کانال متفاوت است.

از جمله علائم تنگی کانال نخاعی می توان به موارد زیر به طور کلی اشاره کرد:

• ضعف شدید در یک دست یا پا
  • بی حس شدن دست و بازو
  • در حالت های شدید، فرد بیماری دچار اختلال در مثانه و روده می شود.
  • گَزش و بی حسی در کف یا ساق پا
  • ایجاد درد یا گرفتگی پاها، زمانی که برای مدت طولانی پیاده روی می کنید.
  • خشکی یا درد شدید کمر و گردن
  • دردهای شدید گردنی و شانه در صورت تنگی کانال نخاعی در قسمت گردن
آشنایی با علائم تنگی کانال نخاعی | فیزیوتراپی انرژی

علت اصلی بروز عارضه تنگی اعصاب نخاعی در افراد مختلف

عارضه تنگی کانال نخاعی در افراد به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. در این بخش برخی از مهمترین عوامل بروز این عارضه را در افراد مختلف، بیان خواهیم کرد.

• آسیب های شدید نخاعی

یکی از حوادث ناگواری که باعث آسیب به اعصاب نخاعی بدن می شود؛ تصادف می باشد. حوادث این چنینی باعث شکستگی و جابجایی ستون فقرات خواهند شد. با ایجاد شکستگی در این قسمت از بدن، فشار بر کانال نخاعی و محتویات داخل این کانال بیشتر خواهد شد.

• ایجاد تومور

رشد و تشکیل تومورهای غیر معمول در داخل نخاع نیز باعث بروز این مشکل خواهند شد. تومورها در داخل غشاء یا در فاصله بین ستون فقرات و نخاع ایجاد خواهند شد.

تنگی کانال نخاعی به دلیل تومور | فیزیوتراپی انرژی

• بیماری های روماتیسمی

بیماری آرتریت روماتوئید باعث می شود تا بدن فرد در برابر عارضه تنگی کانال نخاعی مستعد باشد. در واقع، این بیماری پیش زمینۀ، شیوع عارضه تنگی کانال نخاعی نیز خواهد شد. به این دلیل که در بیماری های روماتیسمی، مفاصل ستون فقرات دچار التهاب شده و با وجود این التهاب، رشد آنها نیز افزایش می یابد.

• افزایش رشد استخوان ها

پارگی شدید آرتروز بر روی استخوان های ستون فقرات، در افزایش استخوان ها موثر خواهد بود. این واکنش باعث تنگی کانال نخاعی می شود. یکی از بیماری های شایع که در افراد مسن و بزرگسال بیشتر دیده می شود؛ بیماری پاگت است. با بروز این بیماری، اختلال و آسیب به ستون فقرات نیز بیشتر خواهد شد.

نحوۀ درمان و تشخیص علائم تنگی کانال نخاعی چگونه است؟

برای آنکه تشخیص علائم تنگی کانال نخاعی به درستی انجام شود؛ باید به پزشک متخصص در این حوزه مراجعه کنید. پس از معاینه فیزیکی، پزشک برای انجام تست های مختلف تصویربرداری، نسخه ای برای شما تجویز خواهد کرد. پس از تشخیص درست و قطعی از سوی پزشک، درمان بیمار نیز شروع خواهد شد.

انجام تست های تصویربرداری مانند: سی تی اسکن (CT)، اِم آر آی (MRI)، اشعه ایکس؛ جزئیات بیشتری از شرایط قرارگیری استخوان های ستون فقرات و عملکرد آنها نمایان خواهند کرد.

روش های درمان عارضه تنگی اعصاب نخاعی

درمان این عارضه به شدت و عوامل بروز تنگی کانال بستگی خواهد داشت. برخی از روش های درمان این بیماری شامل موارد زیر می باشند.

• استفاده از داروهای ضد التهاب در کاهش التهاب و درد
  • حضور در مراکز تخصصی فیزیوتراپی جهت بهبود وضعیت عضلات بدن و ستون فقرات.
  • استفاده از درمان های خانگی مانند آب داغ، کُمپرس یخ و همچنین مُسکن ها موثر است.
  • کاهش فعالیت های فیزیکی و حرکتی در طول روز
  • در صورت وجود تومور، پزشک متخصص انجام عمل های پرتودرمانی یا شیمی درمانی را تجویز خواهد کرد.

شایان به ذکر است که در برخی موارد، پزشکان متخصص اقدام به انجام عمل جراحی می کنند. در واقع، پزشکان می توانند مهره ها را به هم پیوند زده و فضای بین آنها را افزایش دهند. بدین ترتیب، از میزان درد و تشدید این بیماری به مرور زمان کاسته می شود.

در صورت نیاز و پس از تجویز پزشک برای حضور در جلسات فیزیوتراپی، حتماً به مرکز تخصصی فیزیوتراپی انرژی واقع در پاسداران تهران مراجعه کنید. خدمات درمانی و توانبخشی این مرکز با توجه به ویژگی بیماری مراجعین و میزان شدت بیماری، بسیار با کیفیت و حرفه ای ارائه خواهد شد. از جدیدترین متدهای درمانی و همچنین تجهیزات پزشکی برای رفع بیماری مراجعین استفاده می شود.

نحوۀ درمان و تشخیص علائم تنگی کانال نخاعی چگونه است؟ | فیزیوتراپی انرژی
نحوۀ درمان و تشخیص علائم تنگی کانال نخاعی چگونه است؟
دسته بندی : دسته‌بندی نشده